۸ دی ۱۳۸۹، ۱۴:۰۵

گزارش خبری مهر /

صف دریافت یارانه نقدی مقابل خودپردازها محو شد

صف دریافت یارانه نقدی مقابل خودپردازها محو شد

با گذشت 10 روز از رفع مسدودیت حسابهای یارانه‌های نقدی، صفهای شهروندان در مقابل خودپردازها برای برداشت مبالغ یارانه‌ها محو شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت 10 روز از زمان اجرای اصلاح قیمتها در راستای هدفمندی یارانه ها و رفع مسدودیت حسابهای یارانه های نقدی، صف شهروندان برای دریافت یارانه نقدی از مقابل خودپردازها و همچنین داخل شعبات بانکی از بین رفته است.

ارزیابی عملکرد نظام بانکی در بخش یارانه های نقدی حاکی از عملکرد مناسب بانکها است که با تدابیر و برنامه ریزیهای از پیش تعیین شده و با مدیریت بانک مرکزی به درستی اجرایی شد، این در حالی است که مردم برای اجرای صحیح این طرح با نظام بانکی همراهی و همکاری لازم را به عمل آوردند.

سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این خصوص با بیان اینکه تنها نیم درصد از یارانه های نقدی در اولین روز اجرای طرح از حسابهای مربوطه برداشت شد، ابتدای هفته جاری گفت که این میزان به حدود 12 درصد افزایش یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه این آمار نشان می دهد که مردم زندگی عادی خود را ادامه می دهند و هیچ عجله ای برای برداشت یارانه های نقدی ندارند، افزوده است: البته ما هم تصمیم داریم از این یارانه ها در قالب ارائه سهام به مردم استفاده کنیم تا منفعت بیشتری به آنان برسد.

نظام بانکی برای تشویق مردم به عدم برداشت یارانه های نقدی از حسابها، پیشنهاداتی را به شهروندان از جمله پرداخت سود به حسابهای جاری و دریافت قسطی طلا را مطرح کرده است.

نظام بانکی برای مدیریت صحیح این موضوع یک روز پیش از اعلام امکان برداشت یارانه ها از حسابها جلسه ای را در بانک مرکزی با حضور رئیس کل برگزار کردند که یکی از اقدامات صورت گرفته در این راستا بازبودن شعب کشیک بانکها تا ساعت 20 بود، هریک از بانکها نیز اعلام آمادگی خود را طی اطلاعیه هایی جداگانه اعلام کرده بودند.

مسئولان بانکی مطرح می کنند که این وجوه مانند سایر وجوه بدون محدودیت و متعلق به مردم است و مردم می توانند این وجوه را به هر نحو که بخواهند مدیریت کنند.

در حالی دولت با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها فراتر از 5 هزار میلیارد تومان به حساب خانوارها واریز کرد که رئیس جمهور بر مدیریت یارانه های نقدی توسط خود مردم تاکید کرده است.

بر اساس شرایط اعلام شده اگر مردم حسابهایی مانند حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت به بانکها برای دریافت یارانه اعلام کرده باشند، قاعدتا بانکها به صورت روزشمار برای آن طبق مقررات بانک مرکزی سود در نظر می گیرند.

این حسابها از یک سو سپرده هایی است که تحت تصرف مردم تلقی می شود و از طرف دیگر منابعی در اختیار بانکها محسوب می شود و بانکها می توانند این منابع را مدیریت کرده و آن را به انواع دارایی های بانکی شامل اعطای تسهیلات یا سایر نیازهایی که بانک می تواند نسبت به تامین آن مبادرت کند، تبدیل کند.

محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که 30 درصد از حسابهای مربوط به هدفمندی یارانه ها کارتی است.

کد خبر 1220558

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha